8e Dag 26 mei Cordoba / Cerro Muriano 22 km - Reisverslag uit Cerro Muriano, Spanje van Mariette Janssen - WaarBenJij.nu 8e Dag 26 mei Cordoba / Cerro Muriano 22 km - Reisverslag uit Cerro Muriano, Spanje van Mariette Janssen - WaarBenJij.nu

8e Dag 26 mei Cordoba / Cerro Muriano 22 km

Door: Leanne

Blijf op de hoogte en volg Mariette

27 Mei 2014 | Spanje, Cerro Muriano

Gisterenavond zijn we om 11 uur in bed gerold nadat we weer de ferio hadden bezocht mn vanwege de lichteffecten van de versieringen. Het was indrukwekkend. Op ons terrasje aan de voorkant van de albergue Juvenil op de plaza juda levi, middenin in de Juderia vlakbij de mezquita.
Een ponche caballero was gewenst maar helaas niet voorhanden, dan maar een frisje en toen naar bedje.
Om half 8 worden de dames pelegrino's wakker gezongen door het mannenkoor van het aangrenzende convent. Wat een begin van de dag.
Aankleden, spulletjes pakken en naar beneden, om kwart over 8 ontbijt in de refter.
Het is druk en er is een mooi buffetje neer gezet. Het beste ontbijt tot nu toe.
Om tien voor 9 zijn we onderweg, Cordoba uit. De route staat redelijk aangegeven, door steegjes, uit alle hoeken en gaten komen schoolkinderen in uniform met hun ouders. Het is nog even zoeken, maar uiteindelijk lopen we over een oud bruggetje de stad uit, de mensen die we tegenkomen wijzen als vanzelf de weg en wensen ons buen camino.
Het doel is Cerro Muriano, in het boekje beschreven als een eenvoudige route van 18 km. Wij vinden het een behoorlijk pittige route, steeds bergop in een prachtig weide-achtig landschap. Uiteindelijk komen we in het dorp aan en volgen de gele pijlen met de a van albergo. Hier voert een Nederlands echtpaar de scepter. Na 22 km komen we aan bij een prachtig huis met een zwembad, en we worden we hartelijk verwelkomd door Maria, een 63-jarige Zeeuwse.
Op het terras zit een andere pelgrim, Maarten Sol, 45 jaar en uit Roermond. Hij is al in Merida geweest en verblijft hier nog een paar dagen voordat hij naar huis gaat.
nadat we onze kamer hebben gekregen, gedoucht en de luxe van een echte wasmachine, gaan we aan tafel zitten om informatie uit te wisselen onder het genot vaan een biertje.
Daarna gaan Mariette en ik in de benen om een restaurantje te zoeken, aanbeveling Bruno.
Helaas kunnen wij alleen maar tot drie tellen en niet tot twee, en komen we aan tafel voor een menu del dia bij een aardig vrouwtje. Jet en ik nemen steeds verschillende gerechten zodat we kunnen delen en dus meer proeven. Na tafel, voor-, hoofd-, nagerecht nog een lekkere koffie en dan mogen we inclusief 3 glazen, water en brood het enorme bedrag van 16,40 afrekenen. Het is steeds weer schrikken. Terug naar de albergo komen we Thomas en Marietta tegen, ze gaan vanavond koken in de buitenkeuken en hebben Maarten en Maria ook uitgenodigd. Wij bestellen nog een fles wijn en wat nootjes bij hen.
Terug thuis, lekker met Maria gebabbeld en in hun bad gezwommen.
Het jonge stel komt thuis en maakt een lekkere pasta, Maarten heeft reeragout bij Bruno gehaald, Maria maakt salade en wij gooien de nootjes en wijn in de groep.
Heerlijk gegeten en genoten van de kostelijke gesprekken, na ettelijke flessen wijn, om 11 uur in bed gerold en heerlijk geslapen............
Buen camino !
En groetjes aan allemaal en dank je wel voor de leuke reacties (: